معرفی «طرح دکتر گنجی» و «طرح شکوفا» در مصاحبه با رئیس گروه امور هدایت استعدادهای درخشان

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۸ کد : ۲۷۳۲۰ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۷۰۶
هدف از طرح دکتر گنجی جذب، هدایت و توانمندسازی استعدادهای برتر دانش آموزی استان خراسان جنوبی و استان‌های همجوار برای تحصیل در دانشگاه بیرجند با اختصاص امتیازات ویژه است و هدف از طرح شکوفا ترغیب و شکوفایی استعدادهای در حال رشد است که شمال دانشجویان می‌شود که پیشرفت قابل توجهی در حوزه آموزشی کسب نموده و توانسته‌اند، میانگین معدل سالانه خود را حداقل ۲ نمره افزایش دهند.
معرفی «طرح دکتر گنجی» و «طرح شکوفا» در مصاحبه با رئیس گروه امور هدایت استعدادهای درخشان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، به دلیل اهمیت و بازدهی طرح دکتر گنجی و طرح شکوفا مصاحبه‌ای با دکتر سمیه حمیدی رئیس گروه امور هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند انجام شد، ایشان در توضیح این طرح‌ها بیان کرد: هدف از طرح دکتر گنجی جذب، هدایت و توانمندسازی استعدادهای برتر دانش آموزی استان خراسان جنوبی و استان‌های همجوار برای تحصیل در دانشگاه بیرجند با اختصاص امتیازات ویژه است و هدف از طرح شکوفا ترغیب و شکوفایی استعدادهای در حال رشد است که شمال دانشجویان می‌شود که پیشرفت قابل توجهی در حوزه آموزشی کسب نموده و توانسته‌اند، میانگین معدل سالانه خود را حداقل 2 نمره افزایش دهند.

طرح دکتر گنجی برای تحصیل در دانشگاه بیرجند با اختصاص امتیازات ویژه
رئیس گروه امور هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند بیان کرد: هدف از طرح دکتر گنجی جذب، هدایت و توانمندسازی استعدادهای برتر دانش آموزی استان خراسان جنوبی و استان‌های همجوار برای تحصیل در دانشگاه بیرجند با اختصاص امتیازات ویژه است. طرح مذکور در قالب آئین نامه‌ای تدوین و ارائه گردیده و اقداماتی نیز برای معرفی آن صورت پذیرفته است که مهمترین آن قرار گرفتن در درگاه باشگاه دانش آموزی در صفحه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است که دانش آموزان عزیز می توانند با ورود به این صفحه، علاوه بر مطالعه آئین نامه مربوطه از سایر امتیازات مرتبط مطلع گردند. همچنین، تخصیص روزی به عنوان روز درهای باز، در چهارشنبه هرهفته، برای بازدید مدارس از دانشگاه، چاپ بروشورهای ویژه برای دانش آموزان در هنگام بازدید و همچنین هفته درهای باز در اردیبهشت ماه، از سایر برنامه های پیش بینی شده برای معرفی این طرح می باشد.
دکتر سمیه حمیدی با اشاره به اینکه آئین نامه طرح دکتر گنجی به آموزش و پرورش ارسال گردیده، از چاپ و نصب پوستر ویژه برای اطلاع رسانی در کلیه مدارس استان خبر داد که بزودی انجام خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که معیارهای انتخاب دانش آموزان مشمول این طرح بطور خلاصه چیست؟ گفت: از جمله معیارهای مشخص برای دانش آموزان می توان 1-دارندگان رتبه های برتر کنکور (ا تا 5 هزار) 2-برگزیدگان المپیادها، جشنواره‌ها و مسابقات دانش‌آموزی در حوزهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی 3-معدل دیپلم 4-داشتن مدرک زبان دوم می‌باشد که دانش آموزان بعد از ثبت نام و ارائه مستندات مربوطه، مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از تعیین امتیازات مکتسبه نتایج در سه سطح طلایی، نقره ای و برنزی به آنان اعلام می گردد.
وی همچنین در خصوص تسهیلات مدنظر گفت: ازجمله این امتیازات می‌توان از کمک هزینه خرید لپ‌تاب، خوابگاه رایگان، معافیت از هزینه تغذیه، اعتبار توانمندسازی آموزشی، مباحث مربوط به کالج و بهره‌برداری از آن نام برد.
دکتر حمیدی در ادامه اظهار امیدواری کرد که دانشگاه بیرجند با اجرای این طرح بتواند نسبت به جذب استعدادهای برتر، هم به رشد و اعتلای هرچه بیشتر علمی استان و کشور کمک نموده و هم مسیر سازنده‌ای را برای دانش آموزان عزیز فراهم نماید تا علاوه بر بهره‌مندی از امتیازات ویژه تحصیلی، در کنار خانواده، دوران تحصیل دانشگاهی را با روحیه پر از نشاط وبا خاطری آسوده سپری نمایند. 

طرح شکوفا برای ترغیب و شکوفایی استعدادهای در حال رشد
رئیس گروه امور هدایت استعدادهای درخشان در خصوص طرح شکوفا (ترغیب و شکوفایی استعدادهای در حال رشد) توضیح داد: مخاطبین این طرح کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی می باشند که حداقل 15 واحد درسی در هر ترم را در سنوات مجاز گذرانده‌اند. هدف از این طرح ارتقاء وضعیت آموزشی دانشجویان است، در واقع شناسایی و ایجاد انگیزه برای گروهی از دانشجویان که در سطح دانشجویان برتر و ممتاز یا استعدادهای درخشان قرار نمی‌گیرند و افتخارات مرتبط با المپیادها و جشنواره‌های دانشجویی را ندارند اما پیشرفت قابل توجهی در حوزه آموزشی کسب نموده و توانسته‌اند، میانگین معدل سالانه خود را حداقل 2 نمره افزایش دهند.
ایشان بیان کرد: علاوه بر این شرایط، می توان از دانشجویان برگزیده جشنواره های دانشجویی برتر در سطوح استانی، منطقه ای و کشوری و شرکت کنندگان در دوره های مهارتی، آموزشی دانشگاه و از این قبیل به عنوان سایر شرایط کسب امتیاز دانشجویان در این طرح نام برد. لازم بذکر است، دانشجویان مشمول این طرح می توانند از شرایط بسیار مناسبتری در آینده تحصیلی، خصوصا تحصیل در مقاطع بالاتر، شرکت در جشنواره های دانشجویان نمونه و آئین‌نامه سرآمدان برخوردار باشند چرا که موارد فوق مستقیما با معدل دانشجویان ارتباط دارد. همچنین، امتیازات ویژه‌ای مانند حمایت‌های مالی در هر سال، تقدیر از دانشجویان برتر، امکان استفاده از کلاس‌های زبان کالج بصورت نیم بها نیز جزو سایر امتیازات مدنظر می‌باشد.
دکتر حمیدی افزود: اجرای این طرح می تواند موجب پیشگیری از سنوات طولانی تحصیلی شده و سطح این سنوات را به استانداردهای لازم برساند و ضمن مدیریت زمان به نفع دانشجو و دانشگاه، باعث جلوگیری از تحمیل هزینه های مضاعف بر طرفین گردد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که دانشجویان محترم با عنایت به اینگونه برنامه‌ها و طرح ها، بر پویایی و پیشرفت خودشان اهتمام ورزند و اساتید محترم با همراهی همیشگی، زمینه ای را فراهم آوردند تا ضمن ایجاد روحیه نشاط، تلاش و رشد، موجب پرورش الگوهای موفقی در این مقوله گردند. وی تاکید کرد: اطلاع رسانی در خصوص این طرح از طریق مکاتبه با مدیران محترم گروه‌های آموزشی و نصب پوستر در دانشکده‌های مختلف در حال انجام است و آئین نامه مربوطه در صفحه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی بخش استعدادهای درخشان (www.birjand.ac.ir/talent/fa) بارگذاری شده است.

 

آخرین ویرایش۲۷ فروردین ۱۴۰۳