برگزاری کارگاه آموزشی فرهنگ دانشگاهی ایران و تغییرات آن در دهه اخیر
امور دینی و قرآنی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی کارگاه آموزشی فرهنگ دانشگاهی ایران و تغییرات آن در دهه اخیر با سخنرانی آقای دکتر مهدی رضایی روز چهارشنبه مورخ 9 آذرماه سال 1401 از ساعت 10 الی 12 به صورت مجازی برگزار نمود.
آقای دکتر رضایی بیان کردند از نظر Galtung فرهنگ هر دانشگاه متناسب با سبک فکری آن جامعه است. فرهنگ دانشگاه شامل 1-فرهنگ ساکسونیک 2- فرهنگ تیوتونیک 3-فرهنگ گالیک 4- فرهنگ نیپونیک می باشد. همچنین به شرح الگوهای مختلف از فرهنگ دانشگاهی پرداختند که عبارتند از: 1- حماسه سازمانی کلارک (منشا بحث فرهنگ دانشگاهی) 2- الگوی تیرنی 3- الگوی ارزش های رقیب 4- الگوی برگکوئیست. از دیدگاه حماسه کلارک سازمان ها باید بتوانند حماسه آفرین باشند و درک جمعی برای دستیابی به موفقیت های بی نظیر داشته باشند و تاریخچه سازمان را بسازند. از نظر تیرنی ها می توانیم فرهنگ یک سازمان را از ابعاد مختلفی بررسی کنیم و فرهنگ دانشگاهی متأثر از رهبر است و ما از رهبر چه انتظاراتی داریم در فرهنگ سازمانی موثر است. الگوی ارزش های رقیب مثل فرهنگ قبیله ای و بازاری می باشد که انعطاف پذیری روی مسائل خارجی و داخلی است. عوامل تاثیرگذار فرهنگ سازمانی عباتند از 1- نزدیک (ملی) 2-دور (محیط فراملی یا بین الملل) می باشد.